Skip to main content

Een authentieke eerste indruk ook met fotografie

IMG_6970

Als professional wil je jezelf op een authentieke manier laten zien.  Jezelf presenteren en profileren is van belang. Het is onderdeel van jouw personal branding. Je eigen kleur laten zien en kleur bekennen, als in laten zien waar jij voor staat en wat jij brengt is de opening voor contact.

Een eerste contact ontstaat in real life of online, bijvoorbeeld via LinkedIn, Facebook of je website waar een foto van jou te zien is. In welk contact dan ook, de eerste paar seconden zijn bepalend voor de indruk die jij maakt. Ons brein maakt een (correcte) inschatting over de andere persoon. In dat moment zit alles wat je moet weten van een ander. Of wat die ander van jou moet weten.

Er is wetenschappelijk onderzoek naar dit interne proces gedaan, door Malcolm Gladwell. Hij noemt het ‘thin-slicing’. Vroeger moesten we in korte tijd scannen of iemand of een situatie gevaarlijk of goed voor ons was.  Het is een cadeau wat we allemaal tot onze beschikking hebben. Helaas gebruiken we het niet altijd en laten we onze ratio daarna aan het woord. Zonde van je tijd!

Hoe werkt dat dan?
Dit heeft te maken met je gevoel. Het gaat zo snel dat het weinig te maken heeft met vooroordelen, stereotypen, verwachtingen, normen en waarden. De ratio komt later pas. In de allereerste seconden is je onderbewuste, je intuitie leidend.

Wat kun JIJ hiermee?
Deze informatie over de kracht van je eerste indruk kun je in jouw voordeel gebruiken. Let op de volgende dingen:
1. Vertrouw op je eerste indruk. Laat de ratio en de stemmen in je hoofd achter je en vaar op je intuitie. Dan kom je zeker tot de juiste keuze.
Maar wat als jij beoordeeld wordt?
2. Wees expressief. Mensen die zichzelf laten zien en expressie communiceren, worden meer gewaardeerd dan mensen die lastig te peilen zijn. Een open blik en hartelijk ‘hallo’ zorgen ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen. Laat zien hoe je je voelt, deel wat je denkt en probeer altijd jezelf te zijn.
3. Het juiste gezicht. Ons brein kijkt onbewust naar de verhoudingen in je gelaat. Daar kun je niets aan doen. We scannen en plaatsen iemand in een van deze categorieën: benaderbaar, jeugdig/aantrekkelijk of dominant.

Wat kun je doen?
De uitstraling op jouw foto is bepalend voor de eerste indruk die je maakt. Het zorgt voor een ‘JA’ OF ‘NEE’.

Je hebt dus zeker invloed op de eerste indruk die je maakt. Heb je een foto nodig voor een sollicitatie, social media of je website, let dan goed op de foto die je kiest, het kan het verschil maken.

Een goede voorbereiding is cruciaal. Bepaal vooraf hoe je je wilt profileren, wat je doel is en hoe je wilt overkomen. Dit communiceer je met je fotograaf. Besteed ook aandacht aan je kleding, stijl en kleur. Vraag professioneel style advies om te zorgen dat je personaliteit behouden blijft.
Hoe zorg je ervoor dat je ontspannen, zelfverzekerd en authentiek op de foto staat. Ik merk dat veel mensen het moeilijk vinden om zichzelf op een natuurlijke manier te laten zien. Op de foto, in video’s, in het netwerken, tijdens een pitch, meeting of sales gesprek. Dus als je de verbinding met jezelf kunt voelen, vol zelfvertrouwen bent, je aantrekkelijk voelt en daardoor straalt,  maakt dat enorm verschil.

Als Art of Feminine Presence  coach en trainer  werk ik samen met vrouwelijke professionals aan het vergroten van  hun zelfvertrouwen, charisma en impact. Ik deel een unieke set van oefeningen die helpen om je persoonlijke presence en vrouwelijke energie te vergroten.
Ik leer vrouwen hoe ze authentiek en krachtig zijn en zichzelf overtuigend presenteren.
Dit alles zorgt ervoor dat je gezien en gehoord wordt, zoals jij wilt. In je werk en in je relatie. Je voelt jouw eigenwaarde, staat voor jezelf en jouw waarde!

Wat roept dit in jou op als het gaat over het realiseren van jouw verlangens?
Voel je wat er mogelijk is voor jou?

Ben je nieuwsgierig naar wat ik voor jou kan betekenen? Of naar wat fotograaf Marieke van Dulmen voor jou kan betekenen? Of naar wat style coach Nynke Politiek  voor jou kan betekenen?